Peugeot motocycles: van trappers naar turbo's

Peugeot motocycles: van trappers naar turbo's

De meeste Peugeot-fans weten dat de wereld van Peugeot alle kanten opgaat. Herinner je je die tijd nog dat je stalen korsetframes van Peugeot kocht? Nee, wij ook niet. Maar daar begon het allemaal mee. Terug in 1810 werd Peugeot opgericht als een staalbedrijf door de helden Jean-Frédéric en Jean-Pierre II Peugeot. Denk aan gereedschap, veren, paraplubakken, koffiemolens, fietsen - je noemt het, ze maakten het. En ze doen dit al meer dan 200 jaar. Bijna lang genoeg om de eerste auto ooit te hebben uitgevonden, maar dat lieten we over aan de Duitsers.

Waar we echt benieuwd naar zijn, is wanneer Peugeot Motocycles op het toneel verscheen. Want daarvoor zijn we hier in deze blog beland.

Het begon allemaal niet bij de oorspronkelijke oprichters van het merk, maar bij de zonen van de gebroeders Peugeot. De neven Armand en Eugene namen in 1871 de touwtjes over van hun vaders en stapten in 1882 de spannende wereld van vervoermiddelen binnen. Armand nam het voortouw en begaf zich in 1889 zelfs op de Wereldtentoonstelling van Parijs met vier driewielers. Ja, dat is waar we de Peugeot Type 1 ontmoetten, geschikt voor het vervoeren van twee personen (ja, we gaan de goede kant op!).

Spring een paar jaar vooruit, en Armand zag wel wat in de auto-industrie, maar de rest van de Peugeot-familie zag dat nog niet helemaal zitten. De wegen van de neven splitsten. Armand startte zijn eigen avontuur met Peugeot Automobiles in 1898.

Nu hebben we twee Peugeot-bedrijven in de stad. Armand en Eugene maakten een deal: Armand geen productie van fietsen, Eugene geen gedoe met auto's. Maar zoals dat gaat, werden sommige regels gebroken. Rond 1901 zocht een Zwitserse fabrikant, Fabrique de Moteurs Zürcher, Lühti et Cie, naar stevige frames voor zijn motorblokjes. De rijwielenmarkt werd een beetje wild, en Eugene kon de verleiding van Z.L.'s aanbod niet weerstaan.

Griffon

Om zijn neef niet voor het hoofd te stoten, bedacht Eugene een zusterbedrijf voor Les Fils de Peugeot Frères, genaamd Griffon. Vanaf dat moment rolden motorfietsen onder de namen Peugeot en Griffon van de band. De Griffon-fabriek stond zelfs in Courbevoie, met een filiaal in Londen. 

Links: de clip-on motor waar Z.L. stevige frames voor zocht. 

Dankzij hun samenwerking met Z.L. kwam in 1902 de eerste gemotoriseerde Peugeot-fiets tot leven: de 'Motobicyclette', of zoals sommigen hem noemen, de Moto-Vélo.

Helaas verkocht dit model niet zo goed. Bij de presentatie was de Motobicyclette al een beetje achterhaald, omdat een gemonteerde motor onder het frame al als modern werd beschouwd, terwijl bij de bicyclette de motor voor de trapperas was gemonteerd.

In 1903 gooide Peugeot zijn eigen motorblokken in de mix, al waren het eigenlijk Z.L. (Zedel, zoals de Fransen zeggen) motoren waarvoor Peugeot exclusiviteit had gekocht. De carter werd getooid met de letters 'PF' (Peugeot Frères). Ze produceerden verschillende soorten motoren tot de samenwerking in 1914 stopte.

Herinner je je nog dat we eerder vermeldden dat Eugene volgens de afspraken uit 1896 geen automobielen mocht produceren? Nou, vanaf 1905 lapte hij die regel aan zijn laars. De merknaam werd Lion-Peugeot, en des Automobiles Peugeot kreeg jaarlijks een flinke som van 1 miljoen frank. Geruchten gaan dat de zoons van Eugene Peugeot, Pierre, Robert en Jules, de drijvende krachten achter dit project waren. Ze maakten zelfs motorfietsen met die naam, al zijn die behoorlijk zeldzaam.

En daar, dames en heren, begon het avontuur van Peugeot Motocycles. Het merk was gesplitst, maar zoals we vandaag de dag weten, is Peugeot een grote naam. In onze volgende blog duiken we in de verschillende modellen uit die tijd. Hoe zagen die eruit? En wanneer besloten de gescheiden bedrijven om weer samen te komen? Dat lees je hier!